25. helmikuuta 2016

Mediakasvatusta päiväkodissa


Espooseen Saunalahteen elokuussa avautuva VekaraLahti tulee olemaan media- ja kulttuurikasvatukseen painottunut päiväkoti. Kulttuurikasvatus voi olla monelle jo tutumpi juttu, mutta mitä ehkä hieman vieraampi mediakasvatus pitää sisällään, ja miksi mediataitojen opettaminen lapsille on nykypäivänä tärkeää? 

Helmikuun toisella viikolla vietettiin jälleen mediataitoviikkoa, jonka tarkoituksena on kehittää lasten ja nuorten mediataitoja sekä parantaa aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Tänä vuonna keskityttiin Parempi netti virtaa meistä -teemaan, jonka tarkoituksena oli muistuttaa internetin ja muun digitaalisen median tuomista mahdollisuuksista ja vastuista. Mediataitoviikon aikana esimerkiksi koulut ja kirjastot voivat käsitellä mediaa ja sen eri aiheita muun muassa erilaisten tempausten ja aktiviteettien kautta. 

Kuinka tärkeitä mediataidot sitten ovat etenkin varhaiskasvatusiässä oleville lapsille? 

Nopeasti digitalisoituvassa maailmassa myös pienet lapset ovat yhä useammin tekemisissä eri median muotojen kanssa ja mediataidoista onkin tullut keskeinen osa niin lasten, nuorten kuin myös aikuisten elämää. Jo alle kouluikäisen turvallinen tutustuttaminen mediaan ja sen eri muotoihin parantaakin lasten valmiuksia omaehtoiseen median käyttämiseen ja tutkimiseen myöhemmällä iällä. Myös jo alle kolmevuotiaat ottavat mallia vanhempiensa mediankäytöstä ja siitä, kuinka mediasisältöjä arvioidaan.


Esimerkiksi elokuvien ja tv-ohjelmien kovat äänet ja nopea liike voivat toimia ärsykkeinä lapselle. Ärsykkeen seurauksena lapsi voi säikähtää, jolloin aikuisen syli on tarpeen. Päiväkodissa mediakasvatusta toteutetaankin turvallisesti yhdessä aikuisen kanssa lapselle ominaisten toimintatapojen kautta. Kuvat, sadut ja erilaiset äänet toimivat mediakasvatuksen apuvälineinä jo aivan pienestä pitäen. Tärkeää mediakasvatuksessa on myös lasten oma tekeminen, eli lapsen annetaan itse tutkia ja toteuttaa eri median muotoja.

Kuinka mediakasvatusta voidaan sitten päiväkodissa oikein toteuttaa? 

Myös Vekaroilla päiväkodit osallistuivat mediataitoviikon innoittamana tutkimaan ja erityisesti toteuttamaan mediaa eri muodoissa. Kempeleen TouhuVekarassa tutustuttiin tabletin käyttöön ja internetistä etsittiin tietoa kirjojen hakupalvelusta. Median maailmaan sukellettiin myös kuvaamalla lelupäivänä tuotuja leluja. Esikoululaiset veivät mediataitojen harjoittelut vielä hieman pidemmälle haastattelemalla muita lapsia heidän tuomistaan leluista. Vastaukset kuvineen koottiin päiväkodin seinälle mukavaksi muistoksi.

Tiedon etsimistä kirjojen hakupalvelusta ennen kirjastolle lähtöä.

Mieleiset kirjat löytyivät helposti kirjaston hyllyltä omalta paikaltaan.

Toimittaja työssään.

Limingan VekaraKulmassa tutkittiin lehden tekemistä, mainoksia sekä sitä, millainen mediasisältö soveltuu lapsille. Oman lehden tekeminen vahvistaa lasten keskinäistä yhteenkuuluvuutta ja on oiva tapa harjoitella sosiaalisia taitoja. Vintiöiden ryhmässä syntyi projektin myötä oma kahdeksansivuinen VekaraKulma-lehti, kun taas Vekkuleiden ryhmän seinää pääsi koristamaan seinälehden muodossa julkaistu Laiskiaispulla-lehti.

VekaraKulma-lehti sisältää oikean lehden tavoin muun muassa pääkirjoituksen, uutisia, urheilua ja säätiedotuksen. Katso lehti kokonaisuudessaan tästä.

Oulun PikkuVekaran esikoululaiset puolestaan pohtivat ja harjoittelivat internetin käyttöä ja etsivät tietoa kemialliset reaktiot –projektiinsa.


Päiväkodissa mediakasvatus lähtee siis pienistä, yhteisistä teoista lasten itse toteuttamana tuvallisesti aikuisen kanssa. Median käyttöä voidaankin harjoitella vähän kerrallaan niin päiväkodissa kuin kotona, kuitenkin selkeät säännöt asettaen.

Erinomaisia hetkiä median parissa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti