11. lokakuuta 2016

Kirjatonta esiopetusta

Vauhdikkaat on kirjaton, 25 lapsen esiopetusryhmä Oulun LystiVekarassa. Ryhmässä on kaksi lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. Uudistettu esiopetussuunnitelma painottaa lapsen osallisuutta sekä oppimista lapsen mielenkiinnon kohteiden kautta. Me Vauhdikkaissa kyselemme lasten toiveita esiopetusvuodelle. Kun lapset huomaavat, että heitä kuullaan ja heidän ehdottamiaan asioita toteutetaan, he oppivat ja uskaltautuvat esittämään ehdotuksiaan ilman, että aikuisen tarvitsee edes kysyä. Myös havainnoimalla lasten leikkejä saamme arvokasta tietoa lasten mielenkiinnon kohteista.

Puistoreissulla testattiin luistavatko kurahousut nurmella? Eivät oikein luistaneet...

”Rottiksessa” liikunnallinen laululeikki meneillään.

Lasten toiveiden pohjalta on toteutunut muun muassa lasten itseohjaamat tennis-, karate- ja balettituntitunnit. Olemme myös saaneet nauttia sirkusesityksestä sekä erilaisista tanssiesityksistä. Lasten toiveesta on pelattu lentopalloa, pesäpalloa, jalkapalloa ja käyty puistoretkillä sekä rakenneltu leijoja ja lennokkeja, muutama nimetäksemme. Varmistaaksemme esiopetuksen eri osa-alueiden toteutumisen, käytämme tällä lukukaudella open oppaina muun muassa Salaisen maan esiopetus -opettajan opasta, Metsämörri-ohjaajan opasta (koulutuksen käyneet), Rotta Mokoma-laululeikkejä sekä Häijyherne ja Lempeysliemi -kirjaa. 

Esiopetuksessamme painottuu toiminnallisuus. Erilaisia asioita opetellaan liikunnan kautta ja lapsi on aktiivinen toimija. Hyödynnämme oppimisessa myös erilasia oppimisympäristöjä. Mikä ilo onkaan, että meillä on päiväkodilla oma pelikenttä sekä Pikku-Metsä jossa touhuilla. Me eskarit olemme jo niin isoja, että suuntaamme usein myös päiväkodin ulkopuolelle esimerkiksi puistoon, metsään, kuntopolulle tai vaikka koulun pihalle.

Mörrimetsään mennessä pysähdyimme miettimään mistä päin tuulee? Minne päin pilvet liikkuvat?

Vauhdikasta menoa Mörrimetsässä. Hyppelyjen lomassa voi metsästä etsiä Mörrin jättämiä viestejä tai kirjoittaa keppikynällä omia viestejä Mörrille.

Kirjaimia ja sanoja voidaan harjoitella kirjaimelta kirjaimelle hypellen.

Hyödynnämme myös päiväkodin muiden aikuisten osaamista. Olihan mukavaa, kun Touhukkaiden Salla-ope kävi ohjaamassa meidän eskareille Video-pensseli työpajaa. Pienryhmät etsivät ympäristöstä kohteita valitun alkukirjaimen perusteella. Kohteet kuvattiin, tallennettiin ja lopuksi katsottiin tuotokset. Lapset tuntuivatkin olevan tottuneita tabletin käyttäjiä. Hauskaa oli kuvata esimerkiksi A:lla alkavaa Anna-Kaisa opea. Ensin ihan läheltä, sitten vähän kauempaa ja lopulta niin kaukaa, että koko Anna-Kaisa näkyi kuvassa. Osa lapsista innostui kokeilemaan menetelmää myös kotona. Tableteille on ladattu myös Molla ABC-sovellus, jota käytämme silloin tällöin. Sovelluksen avulla voi harjoittaa hienomotorisia taitoja harjoittelemalla uusia mallikirjaimia ja numeroita. 

Kirjattomuus ei tarkoita, ettemmekö välillä istu pöydän ääressä tekemässä ”kynätehtäviä”. Esikoulutehtävät laitetaan omaan kansioon, jonka lapsi vie mukanaan esikoulun päätyttyä. Aakkos-kirjan jokainen lapsi tekee lukuvuoden aikana itselleen. Kirjaa työstäessä käytetään eri aiheita ja menetelmiä. Aakkos-kirjasta tulee jokaisen lapsen itsensä näköinen.

Aakkos-kirjassa seikkailee Pokemoneja.

”A niin kuin Axew, Aibom tai Arbok.”


Lapset toimivat kolmessa, kansioiden värien mukaan itse nimeämissään pienryhmissä: 
Siniset Jääkristallit (kuvassa), Mustat Lakritsijäätelöt ja Valkoiset Tulilinnut.

Lokakuun alussa käynnistyneissä projekteissa tutkimuksen ja mielenkiinnon kohteena ovat erilaiset eläimet, Pokemonit ja joukkuepelit. Projektien sisältöön kuuluu erilaisia tehtäviä projektin suunnittelijoiden toiveiden mukaan sekä opettajan suunnitelman mukaan kirjaimet A ja I sekä numerot 1 ja 2, unohtamatta painotusaluettamme liikuntaa. Nämä ”projektit” kestävät niin kauan kuin kiinnostus niihin säilyy.

Myös sosiaalisten taitojen harjoittelu on tärkeää. Häijyherne ja Lempeysliemi -kirjojen tehtävien kautta sosiaalisia taitoja voidaan harjoitella muun muassa keskustellen, leikkien, maalaten, liikkuen ja näytellen.

”Niittypellon eläinten kanssa voi harjoitella ristiriitatilanteita esimerkiksi draaman kautta itsetehdyillä keppinukeilla.”

Esikouluvuoden ollessa vasta aluillaan emme tiedä mitä kaikkea lukuvuosi tuo tullessaan. Ehkä saatte kuulla meistä vielä lisää ainakin Vekaroiden Facebookin kautta. Kirjattomuus on meille mielekäs työskentelytapa. Koemme, että kirjattomuus antaa tilaa sekä opettajan että lapsen luovuudelle ja ennen kaikkea lapsen mielenkiinnon kohteille sekä osallisuudelle. Ilolla olemme kuulleet, että muissakin Vekaroiden esikouluissa on päätetty kokeilla kirjattomuutta. Kannustamme esikouluopettajia rohkeasti kokeilemaan kirjattomuutta, sillä aina voi palata takaisin kirjalliseen eskariin. Varoitamme kuitenkin, että voit jäädä koukkuun kirjattomuuteen!

Ilon- ja opintäyteistä syksyä toivottaen,
Anna-Kaisa, Tanja sekä kaikki LystiVekaran eskarilaiset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti