1. joulukuuta 2016

Mediaterveiset VekaraLahdesta

Päiväkoti VekaraLahti avattiin elokuussa 2016 Espoon Saunalahteen. Media- ja kulttuurikasvatukseen profiloituneessa päiväkodissa toiminta aloitettiin syksyllä kahdessa lapsiryhmässä. Muutaman kuukauden toiminnan jälkeen päiväkodin arki on pikkuhiljaa muotoutunut toimivaksi kokonaisuudeksi. Aloittelevan päiväkodin tärkeimmiksi arvoiksi ovat nousseet hyvä perushoito, kiireetön päivärytmi ja lapsen yksilöllinen huomioiminen. Arjessa sylihetket, leikki ja lepo ovat arvokkaita rutiineja, jotka hyvin suunniteltu pienryhmätoiminta mahdollistaa jokaiselle lapselle tarpeen mukaan. Vekaroiden tapaan päiväkodissa korostetaan lasten omatoimisuutta. Lapsilla on mahdollisuus vaikuttaa itse tapahtumien muotoutumiseen ja päivän kulkuun. Lasten leikkejä ja toimintaa havainnoimalla kasvattajat löytävät ne mielenkiinnon kohteet, joita lähdetään yhdessä viemään eteenpäin. 


Media- ja kulttuurikasvatus nivoutuu VekaraLahdessa osaksi päiväkodin normaalia toimintaa. Sitä toteutetaan pienten kanssa pienesti ja isompien kanssa isommin, lapsen ikä ja yksilöllinen kehitystaso huomioon ottaen. Mediakasvatus perustuu päiväkodissa suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen yhdessä tekemiseen ja kokemiseen. Päiväkodissa mediaan tutustutaan ensisijaisesti leikkien ja tarinoiden kautta. Tavoitteena on, että lapsi tottuu tuottamaan asioita yhdessä muiden kanssa sekä kokemaan ja nauttimaan erilaisista mediaesityksistä. Media- ja kulttuurikasvatus on tavallista arjessa elämistä, pieniä asioita ja arkisia tekoja: musiikin kuuntelua, kirjojen lukemista, lasten tarinoiden kirjaamista (sadutus), värityskuvien värittämistä, valokuvia ja loruttelua. 

Tämän kauden teemaksi valitsimme päiväkodissa ”sadut ja tarinat”. 1-2-vuotiaiden lasten ryhmässä teemaa on lähestytty Muumi-tarinoiden kautta. Pienryhmien nimet on valittu muumeista ja muumit seikkailevat lasten mukana muussakin toiminnassa. Perheiden valokuvat on laitettu esille jokaisen lapsen oman muumitalon seinälle, josta lapsi voi käydä niitä katsomassa päivän aikana. Muumilaulut soivat ryhmässä kutsuen lapsia tanssiin ja liikkumiseen. Pienten ryhmässä mediakasvatus on käytännössä kuvien tutkimista, musiikkiin eläytymistä ja eri mediavälineisiin tutustumista leikin kautta. 


Isompien (2,5-5-vuotiaat) ryhmässä on teemaa lähestytty tutustumalla Astrid Lindgrenin tarinoihin. Peppi Pitkätossu- ja Eemeli-tarinoiden kautta lapset ovat pohtineet hyviä käytöstapoja, oikean ja väärän sekä hyvän ja pahan erottamista. Tähän liittyen ryhmässä on kerätty ”ilon helmiä” yhteiseen helminauhaan. Ilon helmien avulla ryhmän lapset harjoittelevat huomaamaan hyvät ja iloiset asiat arjessa. Ilon helmiä saa hetkistä, joissa huomaa hyvää mieltä itsessä tai toisissa. Myös kasvattajat pukevat sanoiksi päivän aikana tapahtuvia myönteisiä asioita. Ilon helmiä tuottavat asiat kirjataan vihkoon, minkä jälkeen lapsi saa valita mieleisensä helmen, jonka hän itse pujottaa yhteiseen helminauhaan. Yhteisistä ilon helmi -hetkistä on muodostunut odotettu osa päivän kulkua. Ikkunaan koristeeksi laitettu helminauha ihastuttaa lapsia päivittäin ja sitä esitellään ylpeänä vanhemmille. 

Ilon helmiä:
”Mä kysyin kaverilta, mikä hätänä, kun se itki.”
”Mä annoin tolle vihreen pyörän.” 
”Mä pidin äidille ovea auki.”
”Mä annoin pienille vauhtii keinussa.”
”Mä autoin mun veljeltä vetskarin kii.”
”Toi autto mua siivoomaan.”

Lapset kasvavat erilaisten mediavälineiden keskellä. Usein jo pienetkin lapset ovat taitavia laitteiden käyttäjiä. Media näkyy muutenkin lasten leikeissä päivittäin. Hämähäkkimiehet ja batmanit seikkailevat päiväkotiympäristössä sulassa sovussa yhdessä teinininjakilpikonnien kanssa. Tanssisaliin saapuu Elsa ja Anna sekä muut satujen tutut prinsessat Kapteeni Koukun saattelemana. Lasten mediakulttuuriin tutustumalla meidän aikuisten on mahdollista ymmärtää enemmän lasten leikkejä, heidän kieltään ja toiveitaan. Leikki on lapselle ominainen tapa toimia ja harjoitella tunteiden ilmaisua ja tulkintaa. Median avulla lapsi oppii ilmaisemaan itseään ja harjoittelee omien tunteiden kokemista ja toisten tunteiden ymmärtämistä.

VekaraLahden päiväkodissa ryhmissä on käytössä tabletit, joihin on ladattu mm. erilaisia oppimispelejä lapsille. Oppimispelejä käytetään päiväkodissa niin opittujen taitojen vahvistamiseen kuin myös uusien asioiden opetteluun. VekaraLahden päiväkoti on yksi kymmenestä Touhula Varhaiskasvatus Oy:n pilottikohteista, joissa otetaan käyttöön englannin kielen kielikylpy digitaalisen palvelun avulla. Touhula Varhaiskasvatus Oy ja Moomin Language School ovat aloittaneet yhteistyön, jonka myötä digitaalinen Moomin Language School -palvelu tulee osaksi päiväkotilasten arkea. Digitaalisuutta ja perinteistä varhaiskasvatusta hyödyntävä digitaalinen kielikylpy yhdistää leikin ja oppimisen. Palveluun kuuluu digitaalinen oppimisympäristö sekä pelissä opittuja asioita syventävä leikkituokio, jonka päiväkodin kasvattaja ohjaa lapsille. Perusideana on, että lapset oppivat englantia yhdessä ja ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Palvelun käyttöönotto on vasta aluillaan, mutta innostuneina olemme sitä testaamassa. Käyttökokemuksia tästä palvelusta kerromme myöhemmin.


VekaraLahdessa mediakasvatus keskittyy siis laitteiden käyttämisen lisäksi kehittämään lapsen taitoja median välittämien viestien ymmärtämiseen tekemisen ja itse luomisen kautta. Mediakasvatuksella pyritään lisäämään lasten medialukutaitoa eli tietoa, kykyä, ymmärrystä ja osaamista median kriittiseen tulkintaan, omaan luovaan tuottamiseen ja itseilmaisuun. Lapsella on luonnostaan kyky havainnoida ympäristöään ja esittää siitä kysymyksiä. Tämä lapselle luontainen tapa toimia voidaan nähdä kriittisen medialukutaidon alkeina, jota on tärkeää tukea pienestä alkaen. Sadun ja toden erottaminen on helpompaa, kun on itse saanut olla luomassa omaa tarinaa, joka on näytelty tai tehty alusta loppuun tietokoneella animaationa.

Metsäretki 4-vuotiaan lapsen kuvaamana. VekaraLahdessa lapset saavat itse toimia valokuvaajina ja ottaa valokuvia digikameralla. Kuvia myös katsellaan yhdessä paljon. Lasten ottamien kuvien tarkastelu yhdessä harjaannuttaa kuvallisten viestien tulkintataitoja. Samalla tulee harjoitelluksi tieto- ja viestintätekniikan käyttötaitoja.

Tieto- ja viestintätekniikka sekä mediakasvatus tuovat päiväkodin toimintaan lisää mahdollisuuksia kuten äänet ja liikkuvat kuvat. Ei jätetä näitä mahdollisuuksia käyttämättä!

Rauhaisaa joulun odotusta toivottaa,
Päiväkodin johtaja Sari sekä koko VekaraLahden väki

Lähde:
Kerhokeskus - koulutyön tuki ry ja Opetushallitus: Mediakasvatus esi- ja alkuopetuksessa (2009)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti