7. marraskuuta 2014

SatuVekara ja sadutus menetelmänä - mitä se oikein on?


Tammikuussa 2015 Vekarat valloittavat Ylöjärven Metsäkylän, kun kieli- ja kulttuuripainotteinen päiväkoti SatuVekara avaa ovensa. Rakennustyöt ovat mainiolla mallilla ja harjannostajaisiakin vietettiin jo kuukausi takaperin. Myös päiväkodin henkilöstö on pian valittu, sillä rekrytointi on käynnissä ja hakuaika päättyi juuri. Saimme paljon loistavia hakemuksia, ja edessä onkin varmasti tiukka haastattelukierros. Päivähoitopaikkoja on varattu jo hyvin reippaasti, mutta vielä on jonkin verran tilaa vapaana uusille Vekaroille. Tässä blogitekstissä esittelemme sadutuksen, menetelmän, jota SatuVekarassa tullaan varmasti käyttämään lasten kanssa. Kuvituksena toimivat muutamat kuvat kuukausi takaperin olleista päiväkodin harjannostajaisista.

SatuVekara on kieli- ja kulttuuripainotteinen päiväkoti, jossa kirjallisuus- ja ilmaisukasvatus tulevat olemaan tärkeä osa arkea. Lähtökohtana toimii oma äidinkieli, mutta myös ilmaisu, musiikki, teatteri ja kuvataide sekä englannin kieli saavat omat roolinsa.

SatuVekarassa lasten itse kertomat tarinat ja sadut elävät, minkä kautta Pienin ja Tärkein tulee kuulluksi ja nähdyksi. Yksi työskentelymuoto SatuVekarassa on lasten sadutus, jonka kautta lapsi tulee kuulluksi saadessaan kertoa juuri niistä asioista, joista hän kokee tarpeelliseksi kertoa. Sadutus-menetelmää käytettäessä lapselle sanotaan: ”Kerro satu, sellainen kuin itse haluat. Kirjaan sen juuri niin kuin sen minulle kerrot. Lopuksi luen tarinasi, ja voit muuttaa tai korjata sitä, mikäli haluat.” Sadutuksen tarkoituksena ei ole ensisijaisesti opettaa lapselle itsensä ilmaisua, lukemista tai kirjoittamista, vaan se on ennen kaikkea avain vastavuoroiseen toimintakulttuuriin. Sadutus-menetelmä tukee meille Vekaroille tärkeää, kaiken toiminnan lähtökohtana olevaa jokaisen lapsen osallisuutta omassa arjessaan. Lapsi päättää, millaisen tarinan hän itse haluaa kertoa. Sadutus on vastavuoroista kuuntelua, kerrontaa ja yhdessä tekemistä. Sadutettava lapsi huomaa, että hänen ajatuksensa kiinnostavat aikuista ja muita kuulijoita. Sadutuksen kautta lapset pääsevät heille luontaisella tavalla mukaan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.


Loppuun vielä muutaman 3-5 -vuotiaan lapsen ryhmäsadutuksen tuotos: 

Kukkanen lensi

Kukkanen lensi toiselle puolelle. Se lentäis toiselle puolelle maapalloa. Se lentää karkkimaahan, jossa on tikkareita, suklaata, jäätelöä, kakkua ja dinosaurus- ja lohikäärmekarkkeja. Dinosaurus syö kitarakeksejä karkkiluolassa. Siellä on monta popcornia. Seinät on tehty popcornista. Siellä on zombeja. Kukkanen lentäis maapallon ylitte. Ihmisiä olis kattomassa. Se tulis kotiin.



Sadutustekstin pohjana on käytetty Liisa Karlssonin kirjaa Sadutus - Avain osallistavaan toimintakulttuuriin.

Mukavaa viikonloppua kaikille! Vekarat suosittelevat jokaiselle joskus pientä uppoutumista satujen ihmeelliseen maailmaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti